måndag 25 maj 2015

Hjälp mig!

Vi är som sagt inne i en väldigt ond cirkel när det kommer till nattsömn för lilla herremannen i huset. Han skulle helst av allt lika och sutta på mig och mina bröst hela natten och detta är förstås inte något som är hållbart i längden. Han somnar sjäv i egen säng (tack för det) efter att ha ammats i vår säng kl 20.30 tiden. Flyttar över honom till hans säng och ligger själv kvar bredvid tills han somnat. Kan ta allt från 1-60 minuter. Sedan stiger spänningen sover han 1-2-3-4-5-6-7 eller kanske 8 timmar i sträck...ju högre siffror desto ovanligare att det inträffar. Ibland vaknar han redan efter bara ett par timmar och vill ammas för att somna om. Ibland är jag envis, tyvärr allt för sällan, och vägrar amma honom utan försöker febrilt få honom att somna om. Jag tar till alla knep jag lärt mig under årens lopp, men tyvärr slutar det ändå nästan alltid med att jag förr eller senare under nattens lopp ger upp, tar honom i vår säng och så sover vi tätt tätt intill och tar sig en stänkare nu som då.
Detta är som sagt inte hållbart och jag börjar vara trött på eländet. Konstigt nog är jag själv relativt pigg i kroppen och knoppen trots väldigt störd nattsömn de senaste månaderna och undrar ibland varifrån min energi kommer. Kanske kaffe? Men jag vill i vilket fall som helst få ordning i kammaren.

Jag tror ju att det är ammandet som är problemet och det som stör vår nattsömn. Men jag undrar hur jag skall gå till väga för att komma ur det här? Om jag skall ta kampen med att sluta amma på natten, kan jag fortsätta amma på kvällen (dagtid ammas han inte längre sedan en månad tillbaka) eller vore det enklast att sluta amma helt och hållet? Eller är det någon annanstans skon klämmer!?
Någon som sitter eller har suttit i samma båt? Kan ni kanske hjälpa mig?

5 kommentarer:

  1. Det effektivaste sättet är nog att låta Sigge sova ensam med Jens några nätter, långt från dig och maten. Det kan bli några jobbiga nätter i övergångsfasen, men sen är ni kvitt nattätandet. Bara att övertala Jens nu då ;)

    SvaraRadera
  2. Olivia ammar ju itt namäjr men vi ha haft liknande nätter senaste tidin hos oss. E ständigt vaknas å itt rektit väit va on vill. On ha fått mjölk på natten fö vi ha itt orka försök fått on ti somen på na anna sätt men nu e vi faktiskt mitt i "övergångsfasen" å försöker få bort honde flaskon. Först natten va hemsk men ja tycker faktiskt att e buri ga mytchy betär fast vi bara ha haldi på i 3 netär än så lieng, krävs bara massor me tålamod å envishet ;) Svåran förståss tå du ammar, så ja halder med om föregående kommentar! (åså tror ja också tilik att eje så mkt som hiendär me di nu å di lär se massor så e kanske je svårt ti sov bra tå) Hu mytchy sover an på dagan? Olivia sover en powernap på furimiddäjn å ca. 2h på baketmiddäjn men ja tkr eje e enda pusslas hede så on ska sov tillräckligt/itt fö mkt på dagan.. elå så fundrar ja bara fö mytchy på a ;)
    Hoppas ni får sov betär snart!

    SvaraRadera
  3. Eget rum! Då försvann nattamningen hos oss och i samma veva började barnet sova hela nätter, detta var vid 9 månaders ålder. Lycka till :)

    SvaraRadera
  4. Ensam med pappan några nätter! Har funkat hos oss båda gångerna :)

    SvaraRadera
  5. Jag har samma råd som du redan har fått, låt honom sova ensam med pappa, hos oss var första natten
    en ren plåga, andra natten lite bättre och tredje natten sov vi alla hela natten. Fortsatte amma morgon och
    kväll även efter det.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad