lördag 15 januari 2011

Svar på frågor del 1

Jag har tänkt fråga hur länge som helst men har aldrig tagit mig till.. Men vad har ni för golv i huset och vad tycker ni om det? Vi ska så småningom börja på att renovera lite så tänkte höra mig för vad ni har för åsikter? 


Svar: Vi har ett väldigt ljust laminatglov, Skandinavisk Björk heter det och ser ut såhär. Vi har samma laminat i hela huset, både uppe och nere. I grovkök och badrum har vi grå 10x10 kakelplattor och i hallen och gästwc har vi grå 30x60 kakel. Uppe på vinden i wc har vi en plastmatta. Vi är nog helt nöjda med våra val. Skulle jag få byta ut någonting skulle det vara 10x10 plattorna. Lägga större plattor eller en plastmatta i stället. Mycket lättare att rengöra. Det är så många fogar att putsa och hålla rent när det är så små plattor. Laminat är väl alltid laminat, man får lite vad man betalat för. Vi fastnade för ett parkettgolv i samma färgskala också med det kostade ca 60€/m² och laminatgolvet vi valde ca 15€/m², så valet var inte så svårt sist och slutligen. Men i dagens läge finns det en massa fina golvmattor och de skall man inte dömma bort. De är absolut mest praktiska och lättast att hålla rent. Dessutom om man inte har golvvärme är väl golvmattorna "varmast". Laminatgolven är ju lite "döda" och har en tendens att vara väldigt kalla.
Lycka till i era val, ingen lätt uppgift.


Ska ni eller har ni köpt syskonvagn eller hur ser ni på den biten? vi har oxå syskonnära, 05-2008 och 12-2010.


Svar: Vi har inte köpt någon syskonvagn. Vi kollar läget lite och ser hur det går. Jag har tittat lite på ståbrädor och tänkte börja med att införskaffa en sådan. 


Ja undrar när vi skall få klä opp oss fina och höra kyrkklockor o bröllopsmusik? ;)


Svar: Till att börja med är vi ju inte ens förlovade ännu, trots att vi varit tillsammans i snart 13 år. Jens brukar skoja när någon frågar oss om förlovning att vi måste lära känna varanadra först. Den som lever får se. Man vet aldrig när det bär till, för visst har vi väl tänkt gifta oss någongång.


Har du redan bestämt dig för hur länge du stannar hemma från jobbet? Kan du tänka dig fler än två barn?


Svar: Nej det har jag inte. Eftersom jag inte har något arbete att gå tillbaka till måste jag ställa mig till det om något arbetserbjudande dyker upp. Men jag vill nog gärna stanna hemma lika länge som med Siri (1år 5mån). Bara det inte skulle vara för den ekonomiska biten skulle jag bra kunna tänka mig vara hemma ännu längre.
Ja, det kan jag. Dock är det inget jag (vi) planerar. Vi tar det här nu först och så ser vi hur det blir. 


Var någon av dina graviditeter planerade? Vill ni ha fler barn i framtiden eller är det enough nu?


Svar: Båda graviditeterna var nog mer eller mindre planerade, den andra lite mera än den första. Man skall aldrig säga aldrig, men som sagt är det inget vi planerar.


Har du jobbar med något annat än frissayrket?


Svar: Inte som huvudsyssla. Jag började jobba som frisör genast två dagar efter att jag fått mina examen (frisör och studentexamen). Som sommarjobbare har jag som de flesta andra Närpesbor arbetat i växthus och på grönsakspackeri. Jag är också utbildad simlärare och höll simskolan här en sommar. Jag har också haft simlekis för barn (4-6 år) i flera år och dans och jumppaskoj för samma årsmodell i flera terminer. Men sedan jag började vänta Siri har jag hoppat av alla övriga "jobb". Nu räcker det bra till med huvudsysslan.






1. Har ni funderat på att gifta er någon gång, när isåfall?
2. Hur länge har du och din sambo varit tillsammans?
3. Vad heter din frisörsalong? Jobbar du själv där eller har du någon anställd eller någon på "hyrstol"? Är den helt stängd nu då du är på mammaledigt?




Svar: 1Visst skall vi gifta oss någon gång, men när det vet man aldrig. 2. I snart 13 år 3. Jag har ingen egen frisörsalong. När jag började jobba som frissa, jobbade jag på hyrstol i en salong i centrum med 3 andra frissor. När jag gick på mammaledigt med Siri var det meningen att jag skulle fortsätta på samma ställe igen. Men jag fick ett annat erbjudande under ledigheten och nappade på det istället. En liten salong i "förorten", som jag fick hyra för att ägarinnan gick på mammaledigt. Vi bytte med andra ord av varandra. Hon har nu kommit tillbaka från sin ledighet. Så nu är jag lite "hemlös", men det brukar nog alltid lösa sig. Jag tar det som det kommer och hoppas att det löser sig på bästa sätt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad