måndag 23 mars 2015

Tips till frostkalaset

Internet svämmar över av inspiration och ideér så det var verkligen inte svårt att hitta det till frosttemat. Pinterest och Instagram är mina favoriter, google är också alltid bra att ta till. Eftersom jag vet att vi är långt ifrån ensamma om frostfebern och jag redan fick frågan om var jag köpt frostgrejerna till kalaset tänkte jag dela med mig av mina recept och tips till ett lyckat frosttkalas
Vanlig hederlig "gräddtårta", dock mjölkfri variant hos oss. Tårtbotten enligt "lika delar"-recept, fylld med dumlefluff och blåbärsmousse. Dekorationsisen var poppis, den är också ätbar och god (så länge man gillar socker). Väldigt enkel att tillverka dessutom.

1 dl glukossirap
2,5 dl socker
0,5 dl vatten
Blå karamellfärg
Blanda alla ingredienser utom färgen i en kastrull och låt koka tills det kommer upp till 140 grader. Jag äger ingen temperaturmätare så jag kokade tills det var en passligt seg smet. Lägg i några droppar färg och rör om ordentligt. Häll ut på en beklädd bakplåt, forma med en sked till önskad tjocklek. Man måste arbeta ganska snabbt för det stelnar väldigt fort. 
När "isen" stelnat helt kan man försiktigt knacka sönder flaket i mindre bitar. 

Dekorera sedan tårtan strax innan den skall ätas, den blir ganska snabbt rinnig när den kommer i kontakt med grädden i rumstemperatur. 
 
Upp och ner vända Pollymuffins med Anna och Elsa på ett fat dekorerat med florsocker. Den inspirationen fick jag från Isabella med bloggen Rustaupp. Frostbilderna finns där att ladda ner och printa ut. Siri klippte och klistrade vanligt vitt papper på baksidan och limmade en tandpetare mellan pappren, men visst går det att tejpa fast en tandpetare på baksidan direkt på bilden också om man vill göra det lite enklare.
Ett annat tips är att lägga dubbla muffinsformar vid bakningen så inte fettet inte kommer lika lätt igenom. Kjolarna blir helt enkelt finare.
Min favorit, Banoffe paj med snöflingströssel och en Olof av marshmallows och tandpetare.
Snöflingskakor, (vita pepparkakor) med kristyr och glitterströssel. 
250 gram smör
2,5 dl gram socker
3 ägg
6,5 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver
Blanda rumsvarmt smör med sockret. Blanda i ett ägg i gången. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt. Låt degen svalna i kylskåp någon timme. Kavla ut och baka ut med pepparkaksformar. Tillsätt eventuellt mera mjöl om det lätt fastnar.
Grädda ca 5 minuter i 200 grader.
(blir ganska stor sats så det fungerar bra att halvera receptet)

Sedan serverade vi också marchmallows doppade i vitchoklad och strössel, (halva smeten fick lite blå karamelllfärg) och "snöbollar" från lösgodishyllan i en skål tillsammans med Olof men dessa tycks inte ha fastnat på bild.

Tårtbilden, servetterna, muffinsformarna, sugrören till marshmallowsen och snöflingsformen har jag beställt från UllanUnelma. Där finns massor med bak- och kalastillbehör. Där finns också servetter, papperstallrikar, kalaspåsar, ballonger, ja allt du kan tänkas behöva (och inte behöva) till frostkalaset. Givetvis till många andra kalasteman också. Det bästa av allt är att sidan finns både på finska OCH svenska samt jättesnabb leverans.

Sedan kan man ju fråga sig om man är tvungen att gå "all in", nej det behöver man verkligen inte. Men om man som mig (och barnen) tycker det är roligt att baka och pyssla och fundera kring teman, så varför inte!? Huvudsaken man har roligt (även om det kanske inte var roligt i just den stunden när snöflingskakorna klibbade fast i köksbordet och alla gick sönder) och gör det man själv och har möjlighet att sätta sin energi på.

4 kommentarer:

  1. Hur e de me frost-bilden, lägger man den bara ovanpå grädden? Något annat ovanpå bilden? Ska försök mig på en sån tårta till Victorias kalas på fredag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror det, så gjorde jag i alla fall :) Lycka till, kommer säkert bli hur bra som helst!

      Radera
  2. Min is stelnade aldrig, vad gjorde jag för fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Högst antagligen kokade du den för kort tid

      Radera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad