fredag 27 januari 2012

Innedag och virkade korgar


Solen lyser från klarblå himmel och det är inte många grader kallt idag. Men jag och kraxlisa håller oss på insidan och njuter av vädret genom fönstret istället (läs njuter av de smutsiga fönsten och allt damm som kommer fram när solen lyser istället)
Vi har båda intagit soffläge och varvar alla våra filmer medan Saga sover. Jag passade på att söka fram handarbetskorgarna igen som legat bortglömda (läs Jens kastade ut dem i garaget när vi städade innan julen) en tid. Jag höll visst på att virka korgar av samma tyg som jag virkade mattan. Jag köpte också lite rött "trikåtyg/garn" innan julen som jag virkade korgar av. En del av släkten fick mjuka paket.




4 kommentarer:

  1. doppar du di i socker stäekelse så di hals opp ?
    he bruka min gammel faster ger tå hon virka korgan å hattan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är så tjockt garn/tyg så de är riktigt stadiga utan att stärkas

      Radera
  2. Hej! Riktigt snygga korgar du har gjort! Hur har du lärt dig det, har du hittat instruktioner någonstans? Hurdant "garn" använder du? Jag blev inspirerad att försöka mig på det själv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har nog bara googlat olika bilder på virkade korgar ? Inget skilt mönster, därför är alla korgar lite olika i storlek. Jag har bara testat mig fram. De vita korgarna är helt vanligt lakanstyg sönderklippt i ca 2cm remsor. Det röda är trikåtyg. Jag har köpt allt på loppis här för en billig peng, färdigt klippt och nystat. Antagligen menat som mattväv. I handarbetsaffären finns det också flera olika varianter av tjockare garn att virka korgar av. Men betydligt dyrare förstås.

      Radera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad