måndag 24 oktober 2011

Böcker


Min syster är snäll. Jag fick med mig en hel bunt med nya böcker efter vårt besök där. Nu har jag lektyr så jag klarar mig en bra tid, jag slukar nämligen inte en bok om dagen. Jag är en väldig periodare när det kommer till böcker. Ibland läser jag ut en bok på nolltid, sedan kan det gå flera veckor/månader utan att jag lyfter pärmen på en bok. Är boken spännande, någon mördare går lös eller annat nagelbitande går det snabbt att läsa. Är det däremot kärlekstrams utan vidare handling kan den lämna att ligga för alltid. Självbiografier brukar alltid gå hem. I vilket fall var det lite av varje och jag lär inte behöva köpa böcker på ett bra tag. Tack.

Jag är också snäll. Det råkade finnas två böcker i högen som redan fanns i min bokhylla också. Katerina Janouch böcker Systerskap och Hittebarnet. Uppföljarna till hennes roman Bedragen. Finns det någon som inte läst dem och väldigt gärna vill ha dem? Lämna i såna fall en kommentar och berätta vilken typ av böcker du gillar bäst. Har du rent av någon favorit bok eller författare får du gärna skriva det också. Sedan drar jag en vinnare i slutet av veckan som får de två böckerna. Lycka till!

32 kommentarer:

  1. Jag tycker om att köpa böcker och att få böcker, men är däremot mycket dålig på att läsa dem. Förutom då barnböcker förstås. Böcker som bygger på verkliga händelser är bäst.
    Hoppas på tur =D

    SvaraRadera
  2. Jag vill vara med å tävla! Just nu gillar jag bäst att läsa om "värdelöst vardagstrams". Man får fly lite från verkligheten men det krävs inte nån desto mera koncentration och man kan sätta ifrån sig boken när som helst utan problem. Fast egentligen har jag väldigt blandad smak så verklighetsbaserade och deckare finns oxå i mitt nattduksbord och väntar på att bli lästa.

    SvaraRadera
  3. Glömde skriva att det är "Systerskap" jag hoppas vinna

    SvaraRadera
  4. Jag vill också ha böckerna! Jag har inte läst en bok på typ 1000 år, men nu har jag äntligen kommit igång med läsandet igen. Jag gillar mycket nordiska författare, som just drama a la Katarina eller smaskiga deckare a la Anne Holt. H: f.d och kommande bokmalen

    SvaraRadera
  5. Vill gärna vinna böckerna! Tycker bäst om att läsa böcker som baserar sig på verklighet o ofta dras jag till tragiska och sorliga böcker men ibland är det roligt att lätta upp det hela med nåt i stil med Marian Keyes. De böcker av Janouch jag läst gillar jag!

    SvaraRadera
  6. Jag vill gärna vinna! Har inte läst en enda bok sedan vi fick Mathilda! Annars är jag oxå en periodare och läser helst deckare och thrillers.
    /Michaela

    SvaraRadera
  7. Jag skulle gärna vilja vinna hittebarnet! Har just läst de två andra. Jag läser vad som helst, spelar ingen roll bara jag har en bok i handen, men är den bra går det snabbare att läsa ut den. Camilla Läckbergs böcker gillade jag.

    SvaraRadera
  8. Att läsa böcker är en av mina favoritsysselsättningar. Läser och köper gärna, och nu börjar det snart vara slut på "nya böcker" i bokhyllan. :) Mina favoriter är deckare eller verklighetsbaserade, t.ex. Stieg Larson, Lars Kepler och Torey Hayden är några av favoriterna. Jag tror jag skulle stordigga dina "utlottningsböcker". :)

    SvaraRadera
  9. Jag älskar böcker ! Mest självbiografi men allt brukar gå hem så länge boken är intressant :)

    SvaraRadera
  10. Jag läser gärna mycket om tid ges. Oftast spännande deckare men även annat. Jag har inte läst någon bok av Katerina Janouch så det skulle inte vara fel :)

    SvaraRadera
  11. Jessica Österberg24 oktober 2011 kl. 19:28

    Jag har inte läst Katerinas böcker så det skulle va kul att få dem! :) Jag gillar Camilla Läckbergs deckare och verklighetsbaserade böcker. "Sarahs nyckel" av Tatiana de Rosnay var väldigt bra!

    SvaraRadera
  12. Brukar läsa alla kvällar före ögonen stängs :) och kanske mitt på dagen om killen låter mig läsa och sover gott en stund :) helst läser jag verklighetsbaserade böcker :) hoppas ja vinner en höstbok

    SvaraRadera
  13. Jag läser mest böcker i chick lit stil, för då krävs det inte så mycket hjärnceller. Det skulle ju bli så tungt att läsa och tänka samtidigt, då jag ändå håller på att somna (läser alltså alltid då jag går och sover) :) Nu får jag bara hålla tummarna att jag vinner!

    SvaraRadera
  14. Jag läser böcker periodvis.. Nu just har jag en läsarperiod :) Böcker som intresserar mig mest är kriminalromaner och verklighetsbaserade :)
    En spännade bok är av Sofie Sarenbrant, Vecka 36.. uppföljaren heter I stället för dig.
    Andra bra författare; Mari Jungstedt,Viceca Sten, Carin Gerhardsen, Camilla Läckberg...
    Men man måste läsa böckerna i ordningsföljd så man känner igen huvudpersonerna :)
    //Evonne

    SvaraRadera
  15. Jag har läst Katerinas några böcker men faktiskt inte just dessa. Hur kunde jag missa dem... Jag är definitivt en bokslukerska och jag läser varje kväll året runt! Gillar mest de svenska deckarförfattarna, och just nu läser jag Mons Kallentoft, men annars är Jungstedt, Theorin, Sten, Gerhardsen också bra förutom Läckberg då :O)

    SvaraRadera
  16. Jag skulle gärna ta emot lite lektyr inför vår resa nästa månad! Numera är det mest "faktastuket" som gäller för min del. Senast lästa bok: Äkta vara av Mats-Eric Nilsson. Men en riktigt bra roman eller deckare är inte att förakta!

    SvaraRadera
  17. Jag har inte läst nåt på jättelänge, så jag tycker nog att jag borde få dom där två böckerna, hehehe ;)
    Nämen, faktiskt så köpte jag en bok i somras som jag sträckläste, blev helt fast i den.

    Må så gott!
    Ann-Christine

    SvaraRadera
  18. Hoppsan, jag glömde ju i ivern att svara på din fråga!
    Boken jag läste i somras var Mari Jungstedts Den farliga leken. Det var extra intressant att läsa av henne just då eftersom vi var på Gotland där hennes böcker utspelar sig.
    Jag läser gärna deckare eller livsberättelser. Gillade också mycket Grabben i graven bredvid och dess uppföljare som inte finns som film.

    SvaraRadera
  19. Jag ÄLSKAR att läsa,och att få smyga sig in i en helt annan värld.
    Då jag var 18år kunde jag inte ännu läsa,så då började jag träna och nu kan jag nog sträckläsa en bok på en dag.men oftast tar det tid.är väldigt stolt och glad att jag tog tag i saken och traskade iväg till bibban efter en verklighetsbaserad bok för den tänkte jag skulle vara intressant.det blev: pojken som kalladest det av Dave Pelzer. Det tog mig en månad att läsa ut den.sen fortsatte jag och fortsatte tills jag kunde läsa så pass bra som är "normalt".Så nu läser jag ALLT,tex gammla romaner, deckarer och romaner och självklar verklighetsbaserade böcker:)

    SvaraRadera
  20. Hittebarnet vill jag gärna ha, den andra har jag själv! Katerina Janouch är en favorit just nu, och Liza Marklund.

    SvaraRadera
  21. Jag läser väldigt sällan någon bok, men kan nog gärna vinna en iaf ;) Kanske jag blir inspirerad? Läser jag något ska det helst va verklighetsbaserat.

    SvaraRadera
  22. Hej! Jag tycker allra mest om att läsa deckare. Men läser nog lite av allt bara dom är bra. Just nu håller jag på och läser Camilla Läckbergs nyaste bok. Riktigt bra och spännande! Hoppas att jag vinner!
    /Sandra

    SvaraRadera
  23. Jag läser helst verklighetsbaserade böcker!Var länge sen jag tagit mig tid att sitta ner&läsa nånting annat än barnböcker nu för tiden! :) Så nån av dom här böckerna kunde vara trevligt att få läsa! :)

    SvaraRadera
  24. Jag vill gärna vara med och tävla! Har andra barnet på kommande, så jag passar på att läsa som en galning nu då jag hinner :) Läste precis Bedragen, så det skulle passa utmärkt med de två följande! Mycket svenska kriminalromaner blir det, varvat med allt möjligt annat. Alexander McCall Smith underhåller alltid, läste också just "Den nya gröna vågen" av Maria Wetterstrand. Så väldigt varierat alltså. /Anki

    SvaraRadera
  25. Jag måste alltid läsa före jag somanar sanna eller kriminal läöser jag ofta också om barn läser jag det aj kommer över .

    SvaraRadera
  26. Brukar läsa minst en bok i veckan, kanske mer, men nu är det mest barnböcker som gäller. Vill vinna så jag får nåt att läsa o njuta av :)

    SvaraRadera
  27. linda17v@hotmail.com29 oktober 2011 kl. 00:13

    Jag är en riktig periodare när det gäller böcker. Ibland läser jag deckare, ibland chick lit, ibland verklighetsbaserade böcker... Men nya böcker är alltid välkomna! Så jag deltar gärna i utlottningen.

    SvaraRadera
  28. Jag vill gärna vara med i ditt lotteri. Även jag är en periodare när det gäller läsning. När jag har "extra" tid läser jag mest deckare. Jag gillar Stieg Larsson, Lars Kepler, Mari Jungstedt och Camilla Läckberg. Önskar jag läsa lite mer lättsmält brukar jag läsa t.ex. Kajsa Ingemarsson. Ifal man kan påverka lotteriet på något sätt så önskar jag vinna Hittebarnet (eftersom jag inte läst den ännu). De två första böckerna har jag redan. // Camilla S

    SvaraRadera
  29. Jag vill gärna var med i lotteriet. Är en periodare med att läsa beroende på hur tiden räcker till. Läser helst verkligehets baserade böcker.
    //Mia

    SvaraRadera
  30. Jag älskar böcker! Nu kan det gå långa perioder mellan jag läser men när jag väl börjar kan jag inte sluta :)Helst läser jag verklighetsbaserade böcker. Senast läste jag, Varför gråter inte Emma av Emma Jangestig. Har aldrig läst något av Katerina. Hoppas på tur :)

    SvaraRadera
  31. Jag älskar att läsa, ibland är det lite lugnare på den fronten och det är svårt att hitta tid att läsa. Ibland slukar jag böcker. Favorit författaren är John Ajvide Lindqvist - spännande, skrämmande och vackra berättelser. Joyce Carol Oates är också bra, men lite ojämn. Just nu håller jag på men Jon Krakauers "Into the Wild".

    SvaraRadera
  32. Jag vill också vara med i utlottningen :) Har ingen skillnad på vilken bok jag vinner ;)Camilla Läckberg är min favoritförfattare. Min senast lästa bok var Vecka 36 av Sofie Sarenbrant och håller på med uppföljaren I stället för dig.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad