onsdag 11 september 2013

Det här med maten

Precis som Linn är jag trött på matlagningen. Men jag har inte bara "höstlejdon", jag har "läjdon häila tidin". Känns som största delen av mina dagar går ut på att plocka fram mat, plocka bort mat, torka bord, sopa golv, plocka fram mat osv osv osv. Som tur har Jens tagit på sig matlagandet på helgerna, så det är "bara" fem dagar för mig att koka. Oftast försöker jag koka bara en gång per dag och då lite större mängd så det räcker som lunch följande dag för samtliga familjemedlemmar.
När det riktigt tryter med inspirationen, när jag har googlat tillräckligt många nya recept och när jag har varvat hela familjens alla tänkbara favoriter, då tar jag fram husligekonomihäftet från högstadiet. Igår fick det bli potatis och purjolökssoppa, i lite modifierad version. Och jag säger bara, underskatta inte potatis och purjolöksoppa. 


Potatis och purjolökssoppa

1-2 purjolökar i strimlor
2 vitlöksklyftor, hackade
1 gul lök, hackad
1 tsk smör
fräs lätt i en kastrull

4-6 potatisar
5-7 dl vatten
1 buljungtärning
ev. salt och vitpeppar
Tillsätts i kastrullen. Koka sakta tills potatisen är mjuk. Mixa sedan soppan slät med stavmixer.
Servera med stekt bacon och crème fraiche.

6 kommentarer:

  1. Tack! Ska handla purjon och göra denna soppa. Barnen älskar purésoppor, men det blir alltid samma med potatis och morot typ. Och jag är precis lika utled på matlagning, ingen inspiration alls. Kanske den infinner sej igen, gillar att göra med så där egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas den dyker upp någonstans den där inspirationen :D Hoppas du lyckade med soppan och den blev omtyckt.

      Radera
    2. Idag blev det soppan till lunch. Och som den smakade! Båda barnen slukade flera portioner. :D Denna ska vi absolut göra igen.

      Radera
  2. Jaa hoho hisin matin! Här tryter det också :( ingen inspiration alls. Vi fixa en puresoppa med potatis, morot, kålrot, palsternacka, purjolök + färskost å timjan. Den var super :) Men Olivia tyckte de var baby mat :( Hoppas vi snart alla finner vår lust igen! Må gott å så ses vi! Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett annat het tips är soppan med röda linser och batat som jag lagt upp receptet på för länge sedan. Vi håller tummarna att lusten dyker upp :D

      Radera
  3. Åh vad denna var GOD!! Fastän jag klantade till det och brände fast den i kastrullen så blev den god ;)

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad