tisdag 9 september 2014

Kladdkaka med karamelliserad mjölk

I helgen hade vi besök av lillebrors blivande faddrar (två av dem) och det om något är ju en orsak att baka något gott att bjuda till kaffet. Kondenserad mjölk hör som ni säkert vid det här laget vet till mina absoluta favoritingredienser, så när jag ramlade över det här receptet lades det hastigt till i receptmappen.

200 g smör
2 ½ dl farinsocker
1 dl kakao
3 ägg
2 ½ dl vetemjöl
200-300 g karamelliserad mjölk
Smält smöret. Dra bort kastrullen från plattan och tillsätt farinsocker. Rör tills sockret löst sig. Rör sen ner kakao. Tillsätt ett ägg i taget och rör ordentligt mellan varje ägg. Rör sen ner vetemjölet. Häll smeten i en smord form med löstagbar botten (24 cm i diameter). Klicka ut karamelliserad mjölk ovanpå smeten. Dra med en gaffel i smeten så att den karamelliserade mjölken blandar sig lite med kaksmeten. Grädda i 175 grader på näst nedersta falsen cirka 15 minuter eller tills kakan uppnått passlig ”kladdighet”. Servera gärna med vispad grädde eller mascarponegrädde (mascarpone, grädde, vaniljpulver, lite florsocker-vispa).
(Jag gjorde dock en liten miss och använde kondenserad mjölk istället för karamelliserad. Det kan man visserligen göra, men det krävs att den kondenserade mjölken kokas ca 2h. Det "lilla" steget hoppade jag över och det resulterade i att mjölken mesta dels hamnade i bottnen av kakan. Men smaken var den samma goda och man lär sig av sina misstag)

2 kommentarer:

  1. Har du sett att den finns färdig kokt nu i affären också? Samma pris på k-hallen iallafall! Har prövat den och den var riktigt bra! Måste nog prova det här receptet!

    Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är väl det som är karamelliserad mjölk, som man egentligen skulle ha till det här receptet. Måste testa det nästa gång jag också.

      Radera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad