onsdag 31 augusti 2011

Åldersskillnad


Mellan mig och min syster är det 4,5 år i skillnad. Det tycker jag alltid har varit för mycket. Inte längre idag förstås, men när vi var mindre. Vi hade aldrig riktigt något sällskap av varandra. Hon var oftast för liten, i vägen och väldigt irriterande (förlåt Jenaette! Var det så mamma eller är det bara så jag minns det?)

När vi planerade in tvåan i familjen ville jag helst inte att det skulle bli lika stor åldersskillnad. Men jag ville inte heller ha för liten åldersskillnad.
Det blev nästan 3 år i åldersskillnad och det tycker jag idag känns riktigt lagom. Siri är lagom stor för att förstå(?) och kommunicera med, hon kan hjälpa till med det ena och andra. Hon klarar själv att klä på sig, äta, gå på wc osv...vilket betyder lite mindre jobb åt mamma.
Men däremot skulle de kanske ha mer sällskap och nytta av varandra hela uppväxten om det vore bara 1-2 år i skillnad.

Vad har ni för åldersskillnad mellan era barn (eller syskon)? Vilka tycker ni är för- och nackdelarna med det?

13 kommentarer:

  1. Det är tre år mellan mig och min lillebror, och det tycker jag också är lite för stor skillnad..
    Visst lekte vi mycket ihop som små..sen umgicks vi inte alls ett tag, typ då jag blev tonåring.
    Sen först då han fyllde 15 och jag var 18 så började vi ha glädje av varandra igen.

    Min äldsta son är också han 3 år äldre än sin lillebror (fast hade vi fått som vi velat skulle åldersskillnaden bara ha varit 2 år)
    Tycker att det varit ungefär som med min bror och mig..med den skillnaden att de nu, som 16- och 19-åringar ännu inte hittat tillbaka till varandra riktigt. Men det beror nog på att storebror på grund av sitt yrke är så mycket äldre än sina 19 år.

    Sorry..långt inlägg ;)

    SvaraRadera
  2. Knappt tre år mellan barnen. Exakt samma som mellan mig och syrran. Och jag tycker att det är HELT PERFEKT! Det känns som jag och syrran alltid har varit lika gamla.

    SvaraRadera
  3. jag tycker det finns för-och nackdelar med båda. Nu har ju jag barn i alla åldrar så man märker dem tydligt.. De små är det 2 år emellan och nu (1 o. 3 år gamla) börjar man märka att de verkligen har glädje av varann. När 1-åringen var liten var det rätt jobbigt i perioder.. De stora är det 4 år emellan så där har de inte haft så mycket glädje av varann. Det som däremot är toppen nu är ju att de stora faktiskt kan ta hand om de små..(Om de får bra betalt förstås ;-))

    Tydligen inte så kort inlägg detta heller..:)

    SvaraRadera
  4. Har 1 år och 7 månader mellan barnen och den yngsta är nu 4 månader så har inte så mycket erfarenhet än =) Men jag sku nog säga att det inte är den ideala åldersskillnaden, den stora är ännu så liten och behöver så mycket hjälp. Stora sku kanske få vara halft år äldre eller lite till. Men tror att jag efter 1 år kommer att tycka att detta är bra åldersskillnad då när de leker och har det roligt tillsammans (eller sen bara strider)

    SvaraRadera
  5. Vi har 1 år 8 mån mellan våra barn och kommer att ha exakt samma mellan 2an och vår nya bebis. nackdelen är nog att början är tung, en lite under 2 åring är inte alls lika självständig och smart som ett halv år senare, tillräckligt smart för att vara svartsjuk men inte tillräckligt smart för att orka vänta. Så babytiden var stundvis tung. Fördelarna kommer nu, när babytiden är slut och barnen leker ganska bra på en någorlunda samma nivå.

    SvaraRadera
  6. har bara erfarenhet av tre års åldersskillnad, både själv och med egna barnen. Tycker det är bra! men vet ju inte av något annat heller. men mina kompisar som hade 5-6 år yngre lillebrorsor hade nog det ganska jobbigt vill jag lova, iallafall när vi var där och lekte och försökte vara ifred.. :)

    SvaraRadera
  7. Med all respekt för detta funderande, kanske är det viktigt, kanske inte. Men, mest av allt, var glad för de små när de väl kommer. Nutidsmänniskan sätter alldeles för stor tilltro till att planera allting så att allt ska bli perfekt, allt ifrån de egentillverkade cupcakesen, som ska stå prydligt i rad och dofta gott när grannen tittar in, till att planera in livet och döden vid rätt tidpunkt. Jag vet inte jag...

    SvaraRadera
  8. Har två år mellan mina barn. Nu leker de hela tiden tillsammans. Klart att de strider också men det hör till som syskon. Märker också att de inte behöver ha kompisar hela tiden när de har varandra. Samma kön tror jag också har stor betydelse när de blir lite äldre. Det är så olika från barn till barn också hur det är. Tyvärr kan man inte alltid styra heller hur många år det skall vara utan det blir som det blir.

    /Mia

    SvaraRadera
  9. Mellan mig o min bror är det 6 års skillnad,alldeles för stor skillnad!Åldersskillnaden mellan mina barn är 9 år,inget jag ville men tyvärr inget man kunde göra nåt åt.Är bara otroligt glad att jag fick fler än 1!

    SvaraRadera
  10. Har bara erfarenhet av 2 årig ålderskillnad, mellan syster & mig. Det funkade jättebra, åtminstone lekte vi mycket tillsammans men tonårstiden var värst.. Då stred vi mycket. Tror det var som RockMom säger att man hittar tillbaka till varandra senare i livet. Jag planerar inte när vårt nästa barn ska komma men jag hoppas att det inte blir allt för länge mellan. Ska jobba upp sig lite nu så man kan ta mammaledigt med gott samvete sedan.

    SvaraRadera
  11. Vi har 3 barn. Mellan första och andra sonen skiljer det 2,5 år. Idag är de 11 och (snart) 9 år och i stort sett sen de båda kom i den ålder när kompisar började gälla,har det varit jobbigt från och till.Mycket jämförande om vem som får det ena och det andra medan den andre inte får dittan och dattan. Sen har vi våran lilla "sladdis" som är 9 år yngre än den äldsta. Måste säga att det är betydligt lugnare mellan dom alla tre. Både när det kommer till "kontakten" till hans äldsta bror och hans mellersta bror. Minstingen liksom bara hänger "på". Inget gap och skrik sinsemellan som de är med de här båda där åldersskillnad är mindre.

    SvaraRadera
  12. Mellan mig och mina systrar är det 7 år, respektive 20 år! Och ändå har vi hittat till varandra. Den yngsta har förstås ett lite annat liv, men hon har varit som en dotter (lite grann) för mig, så jag tar ofta henne i beskydd och försvar. ^^

    Mellan mina barn är det tre år ungefär, jag tycker det är bra. So far!

    SvaraRadera
  13. mellan mig och min syster är det 6 år. vi har alltid kommit bra överrens vad jag kan minnas och hon är min allra bästa kompis som jag kan lita på till tusen fast hon fortfarande är 6 år yngre :P

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad