torsdag 28 juli 2011

Ooey gooey brownies


Hittade ett riktigt smarrigt recept (igen) hos Kalasgott som jag var tvungen att testa. Det innehåller kondenserad mjölk, så det kunde knappast bli annat än bra. Lite jobbigt att de är beroendeframkallande bara, tar man en är man fast...vågar du prova? Här är receptet i såna fall:
Botten
120g Smör
120g Mörk Choklad
3 dl Strösocker (jag tog bara 2dl, helt tillräckligt söta i alla fall)
1 tsk Vaniljsocker
2 Ägg
3 dl Vetemjöl
2 msk Kakao
1 krm Salt
100g hackad Mjölkchoklad

150g grovt hackade Marshmallows
1 burk kondenserad mjölk (som skall kokas ca 2,5h innan. Koka inte för länge för då blir kolasåsen för tjock och svår att arbeta ut)

125g hackad Mjölkchoklad
125g hackad Mörk Choklad
1,5 dl Vispgrädde

Gör så här
Smält smöret och den mörka chokladen över vattenbad. Rör i sockret, vaniljsockret och äggen. Sikta i mjölet, saltet och kakaon. Rör i den hackade mjölkchokladen och blanda så att smeten blir jämn och fin. Bred ut smeten över en smord mindre plåt, ca 20x30cm. Grädda kakan i mitten av ugnen i 175 grader, ca 20 min. Tag ut kakan ur ugnen och strö över marshmallowsen. Sätt in brownien i ugnen igen och låt marshmallowslagret precis smälta, de ska inte ta färg. Låt svalna lite och bred sedan över kolasåsen (den kokade mjölken) över marshmallow lagret. Koka upp grädden till sista lagret, rör i den hackade chokladen och vispa tryffeln slät. Bred tryffeln över kolasåsen. Ställ svalt och skär i bitar när allt har stelnat.

3 kommentarer:

  1. Testpanelen gav dessutom ett godkänt vitsord och rekommenderar varmt! :)

    SvaraRadera
  2. Åh härregud, det där måst jag ju bara testa ;)
    Ju sötare desto bättre!

    SvaraRadera
  3. Mumsfilibabba :D delar med mig av ditt recept i jobbet, alla var lika förtjusta ! Får se hur det smakar sen. Ska testa Banoffee pajjen imorgon också !

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad