måndag 4 juli 2011

Hallonpannacotta paj


På guddotterns kalas för någon vecka sedan bjöds vi på en riktigt god paj. En somrig och fräsch pannacotta paj. Jag googlade lite och hittade ett recept jag testade i helgen. Det var många provsmakare på villan igår och receptet får 5 solar av 5 möjliga. Helt klart en paj jag kommer baka fler gånger. 

16 st Digestive kex
100 g smör
(om man inte trycker upp kexblandningen på kanten som jag gjort, utan bara lägger i botten på en form med löstagbara kanter räcker det med 12 kex och 75g smör)

3st gelatinblad
3dl grädde
1dl socker
250 g hallon
200 g philadelphia ost

- Blanda kexen och smör i en matberedare. Tryck ut kexblandningen i en pajform, eller en form med löstagbar botten. Låt stå i kylen under tiden.
- Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.
- Häll grädde och socker i en kastrull och sjud på svag värme tills sockret har smält.
- Krama vattnet ur gelatinbladen och rör ner dem i grädden.
-Mixa hallonen och osten till en slät puré. Häll ner purén i grädden och vispa till en slät creme. Häll sedan ner i pajformen
-Låt pajen stå i kylen minst 3 timmar. Garnera med färska jordgubbar.

3 kommentarer:

  1. oj guuud..... började ju nästan dregla här nu haha! ser jättegott ut!

    SvaraRadera
  2. ser jätte god ut

    SvaraRadera
  3. Mums, låter jättegott! Fin blogg annars!

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad