lördag 14 maj 2011

Banoffee Pie

-16 graviditetskilon på vågen, goda vänner på besök och ESC måste firas med något gott. Jag hittade en burk kondenserad mjölk i skåpet och kände genast suget efter en Banoffee pie. 
Har ni inte smakat denna godsak har ni verkligen gått miste om något i livet. Du milde hur god den är, och enkel att tillreda:

Börja med att koka en burk kondenserad mjölk i 3h.
(ta bort pappret från burken och fyll en kastrull med vatten. Lägg i burken och se till att hela burken alltid är under vatten, fyll på vartefter om det behövs. Låt burken svalna.) 

Krossa 300gram digestivekex, blanda ihop med 100g rumsvarmtsmör. Tryck ut i en pajform (eller två mindre som mig)
Ställ in i frysen eller kylskåp en stund.
Bred sedan ut den kokade mjölken (som nu är kolasås) jämt över kexbotten.

Skiva 3 st bananer och lägg ovanpå kolasåsen.

 Vispa 3 dl grädde och lägg ovanpå bananerna. 
Garnera med kakao eller riven choklad (eller vill man förstöra utseendet så gör man som mig och lägger båda)

Koka kaffe och avnjut!

(och nu har jag inte -16kg på vågen mera)

7 kommentarer:

  1. Den där ska definitivt testas! Har inte smakat, men det ser så smarrigt ut! Man kan ju passa på nu då man ammar å ändå inte får banta ;)

    SvaraRadera
  2. Mums! Måste testa. Men har aldrig sett sådan mjölk, finns det i helt vanliga butiker? Och var där isåfall (bland vilka grejer)? Och ska den verkligen koka i 3 timmar? Ska testa under veckan :)

    SvaraRadera
  3. ojj låter gott.. har en burk hemma åxå men aldri hittat på va ja ska lag av e :D men nu ska ja no test dehe.. sir smaskens ut!

    SvaraRadera
  4. Ja, det borde nog finnas i välsorterade affärer. I en affär här finns det bland bakgrejerna, i en annan bland hyla och specialmjölken. Så jag vet inte vart det hör...fråga personalen så slipper du springa runt och leta :D
    Jepp, 3 h skall det koka. Så tyvärr måste man vara lite förberedd, det går inte att slänga ihop på 15 min. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Vill bara lägga till lite.. Burkarna kan man tydligen spara länge efter man har kokat dem.. Någon sa att man kunde spara dem upp till 3 månader efter man har kokat dem.

    Håller med, denna paj är JÄTTEgod!

    SvaraRadera
  6. Aj jahaa, det visste jag inte Bodil.

    SvaraRadera
  7. Prövade denna i helgen och den var underbart god. Så jag nallade ditt recept:)

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad