torsdag 25 juli 2013

Godaste knäckebrödet


Medan största delen av ortens semesterfirare befann sig på beachen och njöt av värmen och solen strålar igår, befann jag mig inomhus för att städa och baka knäckebröd. Vi lider fortfarande av en envis snuva och rassel i halsen och vågar inte beblanda oss med så mycket folk. Åter till brödet. Vilket knäckebröd jag bakade sedan. Har sett olika recept på fröbröd här och där som har prisats så jag var ju bara "tvungen" att testa jag också. Jag valde det här receptet som Glutenfria Muminmamman delade med sig av

2 dl majsmjöl(tog rismjöl istället)
¾ dl solrosfrön
½ dl linfrön
½ dl sesamfrön
½ dl pumpakärnor
2½ dl kokande vatten
½ dl olja
flingsalt

  1. Sätt ugnen på 150°C varmluft.
  2. Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke.
  3. Häll över det kokande vattnet och oljan och rör om till en jämn massa.
  4. Klä en plåt med bakplåtspapper och häll över massan på plåten.
  5. Klä en plastpåse över handen och platta ut massan så tunt du kan,(eller använd en slickepott)(täcker nästan en hel plåt). 
  6. Strö till sist över flingsalt och platta eventuellt in det med handen.
  7. Skär ut bitar i valfristorlek. Vill du så kan du lämna bort att skära i massan och sedan bara bryta bitar då knäckebrödet är färdigt.
  8. Grädda i ugnen ca 1 timme.
  9. Ta ut och låt svalna och bryt sedan i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad