tisdag 30 april 2013

Trevlig valborg


Det var egentligen igår vi skulle baka struvorna men äggen tog slut och vi fick nöja oss med muffinsen och toscakakan. Men nu är äggskåpet fyllt igen och idag har vi friterat struvor och i flera omgångar. Det är kanske inte de vackraste struvorna i stan, men oj så goda. Jag använde mig av det här receptet:

3 ägg
2,5 dl mjölk
0,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
en nypa salt
olja
florsocker

Blanda ägg, mjölk, socker, mjöl och salt. Rör till en slät smet. Häll blandningen i en spritspåse. Värm oljan i en kastrull och lägg i en konservburk, som du tagit bort lock och botten på. Tryck ut smeten kors och tvärs i burken. När degen har hårdnat, ta försiktigt bort burken och tryck ut nästa struva i burken. Fritera tills struvorna är gyllenbruna. Ta upp dem ur oljan och låt ligga på hushållspapper. Strö over florsocker innan servering.

Jens fick en egen mjölkfri variant, till dem använde jag det här receptet och använde soyamjölk istället för vanlig mjölk. Jag var tvungen att söka ett recept utan jäst eftersom jag inte hade så det räckte till två satser. Men jag gillade det utan jäst bättre, snabbare att tillaga också.

Mjöden gjorde vi redan förra veckan och då använde jag mig av det här receptet.

5 kommentarer:

  1. Dina struvor är jättefina. Ska prova imorgon med mina barnbarn/ h en mormor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag har ju givetvis de finaste och den sista satsen på bild ;) De mindre lyckade står på ett annat fat. Men jag lärde mig under tiden att man skall inte ha så bråttom att spritsa smeten, låta det rinna försiktigt istället så hinner det "stelna lite" vart efter. Lycka till!

      Radera
  2. åååhh så vackra struvor! Aj jaa de e på de viset man lagar dem, de ska vi testa imorgon när vi ledig dag har!! Ha de gott och sköt om er! Kanske vi all sist ska få till en träff ;) Kram Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till med bakandet! Ja det tycker jag vi borde få :) Hör av dig bara när ni har ledigt på schemat, vi är ganska lösa och lediga ;)

      Radera
    2. bakandet gick käpp rätt i skräpkorgen :( vi hade ingen olja! nåja lovade nya tag till helgen! Japp de ska vi göra :)

      Radera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad