måndag 6 december 2010

Lussebullar

Ca 30 st
50g jäst
5 dl mjölk
1g saffran 
2 dl socker 
200g smör 
2 ägg
ca 16-18 dl vetemjöl 

1 ägg till pensling + russin till garnering
Värm mjölken till 37 grader, smula jästen och häll över mjölken. Rör om så jästen fördelar sig. Tillsätt saffran och smält smör (man kan också använda flytande smör). Rör om. Tillsätt sockret och äggen. Rör ordentligt. I med mjölet och knåda degen ca 10 minuter. Låt jäsa 30 minuter under bakduk.
Dela degen i fyra lika stora delar. Dela sedan varje del i 8-10 bitar. Rulla ut varje bit till 20-30 cm och forma sedan till lussebullar. Garnera med russin och låt jäsa 30 minuter under bakduk.
Pensla på ett uppvispat ägg, in i ugnen (250 grader) i 5-7 minuter.



Jag har använt mig av samma recept i flera år och jag tycker det blir en smidig deg och goda bullar. Man skall nog helst äta dem färska eller frysa dem och tina upp vartefter man behöver. För de är nog inte lika goda när de har stått några dagar, saffranet har en tendens att torka ut. I något recept har jag läst att de lagt till kvarg/kesella för att behålla fukten, men det har jag aldrig prövat mig på. Det kanske blir nästa prövning. 

Lycka till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad